Vid dödsfall

Vad händer nu?

Det är många tankar som väcks när någon anhörig eller nära vän avlider. Dessutom är det en del praktiska saker man behöver ordna med. Vill du ha hjälp finns vi på Duvans Begravningsbyrå för att bistå med vägledning och information så att ni kan planera begravningen. Kontakta oss gärna om du önskar hjälp. När du ringer oss på telefon 060-51 40 40 kommer du alltid direkt till vår personal.

Vid dödsfallet

  • Behöver någon transport ombesörjas av den avlidna?
  • Kontakta begravningsbyrån för ytterligare information.
  • Informera alla familjemedlemmar om dödsfallet samt eventuellt arbetsgivare.
  • Ta hand om eventuella husdjur, töm kylskåp och släng sopor.

Inför begravningen

  • Ta reda på om den avlidna hade särskilda önskemål om begravningen.
  • Kontakta banken för att få information om deras rutiner vid dödsfall.
  • Stoppa autogiron och stående överföringar.
  • Säg upp eventuella avtal, abonnemang och medlemskap i föreningar mm.
  • Anmäl eftersändning av post till den som har huvudansvaret för att förvalta dödsboet. Ring Adressändring 020-97 98 99.
  • Förebygg inbrott i bostaden med hjälp av t.ex. timer till belysningen. Håll efter trädgården och gör att huset ser bebott ut.
  • Ta reda på om det finns någon begravningsförsäkring.

Inför bouppteckningen

  • Samla räkningar/utbetalningar och kontobesked från dödsdagen och framåt i en mapp/pärm inför kommande bouppteckning.
  • Avgör om ni ska göra bouppteckningen privat (två utomstående förrättningsmän måste utses) eller om ni vill anlita professionell hjälp. Information och broschyr finns på www.skatteverket.se.
  • Bouppteckningen skall vara inskickad till Skatteverket inom fyra månader från dödsdagen. 

Det finns god vägledning på myndigheternas hemsida www.efterlevandeguiden.se där Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan samlat information.